ADHD/Autism Barn

Tre övergripande områden som ditt barn har svårt med:


  • Exekutiva funktioner som handlar om hjärnans förmåga att planera, prioritera, hantera tid och hålla saker i minnet.
  • Impulskontroll och känsloreglering, som du behövs för att hålla tillbaka känslor och impulser innan du agerar på dem
  • Kognitiv flexibilitet, som förmågan att tänka om, byta spår eller göra på ett nytt sätt, när det man gör inte fungerar längre.


Bokstäverna ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och är en paraplydiagnos för olika former av ADHD. Den ena formen brukar kallas ADHD, kombinerad form, och då har man symptom på ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. Den andra formen ADHD, ouppmärksam form, ADD, där bokstäverna står för Attention Deficit Disorder. Man har då störst problem med ouppmärksamhet och fokus. Då är det extra svårt att komma igång med uppgifter, hålla motivationen uppe och behålla fokus och koncentration. Det kan också vara svårt att uppskatta tid.


Om ditt barn har ADHD/ADD har barnet ofta svårt med något som kallas för exekutiva funktioner. De exekutiva funktionerna fungerar ungefär som en sekreterare som ska hjälpa dig att planera saker du ska göra från tanke till handling. Alltså att kunna planera, genomföra och utvärdera dina handlingar, rikta och behålla uppmärksamhet och koncentration. Om du har ADHD/ADD har din sekreterare ofta semester och dina exekutiva funktioner fungerar sämre. Det kan också vara svårt att prioritera och slutföra uppgifter. Speciellt om uppgiften inte är så intressant eller rolig. Har man svårt med detta så blir livet ibland ganska komplicerat. Det kan också vara svårt att hejda sig och stå emot sina känslor, likaså att bedöma konsekvenser och analysera saker som man vill göra. Det kan ibland leda till att barnet hamnar i knepiga situation som de helst hade sluppit vara med om.


Många som har ADHD har fått höra att de är lata, vilket absolut inte har med saken att göra. ADHD har heller inget att göra med ditt barns intelligens. Dock kan de exekutiva svårigheterna ställa till det för ditt barn så man inte kan använda sin kapacitet fullt ut. ADHD är något man föds med eller får tidigt livet och svårigheterna kommer inte att växa bort. Det finns också en hög ärftlighet. Många lär sig kompensera sina svårigheter så de inte syns utåt men ofta finns det mycket som personen kämpar med som omgivningen inte ser. För barn är det viktigt att upptäcka svårigheterna tidigt så att det kan sättas in hjälp och förståelse för barnet. Det finns mycket man kan göra och anpassa för att underlätta för barnet i skolan och i barnomsorgen.

ADHD är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning. För att kunna få en diagnos ska man ha upplevt problem inom flera områden i livet sedan man var liten.


Symtom på ouppmärksamhet:

  • Barnet är ofta ouppmärksam på detaljer och gör slarvfel i skolarbete, eller i andra aktiviteter
  • Barnet har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller i lekar
  • Barnet verkar inte lyssna på direkt tilltal
  • Barnet har svårt att följa givna instruktioner och misslyckas ofta med att genomföra skolarbeten, eller andra aktiviteter
  • Barnet har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
  • Barnet undviker ofta eller ogillar att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet
  • Barnet tappar ofta bort viktiga saker som är nödvändiga för att de ska kunna utföra en uppgift
  • Barnet är ofta lättdistraherad av yttre intryck
  • Barnet är ofta glömsk i det vardagliga livet

ADD som är en variant av ADHD där hyperaktiviteten och impulsivitet inte är så framträdande utan dina svårigheter visar sig främst genom ouppmärksamhet och problem med att hålla fokus. Ditt barn lägger massor med energi på att hålla fokus för att inte försvinna in i ”dream mood. Är sammanhanget inte så intressant eller utmanande kan det bli svårt att hänga med i samtal eller att följa instruktioner. Barnet har ofta svårt att få ihop detaljer till en helhet vilket gör att sammanfattningar ofta upplevs som svårt. Barnet lägger massor med energi på att få ihop dagens uppgifter och är ibland helt utmattad när de kommer hem från skolan. Barnet lägger mycket tid på att leta efter saker och att försöka organisera sin tid.

Inte konstigt att ditt barn är trött och utmattad när det kommer hem från en skoldag och ska ta itu med fritidsaktiviteter och läxläsning. Här kan det ofta bli konflikter och en känsla av misslyckande både för dig som förälder, och som barn.



Symtom hyperaktivitet och impulsivitet:

  • Barnet har ofta svårt att sitta stilla med händer och fötter eller kan inte sitta stilla
  • Barnet lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personer förväntas sitta kvar en längre stund
  • Barnet springer ofta omkring, klättrar eller klänger mer än vad som anses lämpligt för situationen.
  • Barnet har ofta svårt att leka eller utföra fritidsaktiviteter lugnt och stilla
  • Barnet verkar ofta vara på språng eller gå på högvarv
  • Barnet har ofta svårt att vänta på sin tur
  • Barnet pratar ofta överdrivet mycket
  • Barnet kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt
  • Barnet avbryter eller inkräktar ofta på andra tex kastar sig in i samtal, aktiviteter eller lekar
  • När barnet har ADHD, kombinerad form, har barnet ofta svårt att vara ”lagom”. Barnet upplevs som rastlös och har svårt att vara still.