Tre övergripande områden som ditt barn har svårt med:
Bokstäverna ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och är en paraplydiagnos för olika former av ADHD. Den ena formen brukar kallas ADHD, kombinerad form, och då har man symptom på ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet. Den andra formen ADHD, ouppmärksam form, ADD, där bokstäverna står för Attention Deficit Disorder. Man har då störst problem med ouppmärksamhet och fokus. Då är det extra svårt att komma igång med uppgifter, hålla motivationen uppe och behålla fokus och koncentration. Det kan också vara svårt att uppskatta tid.
Om ditt barn har ADHD/ADD har barnet ofta svårt med något som kallas för exekutiva funktioner. De exekutiva funktionerna fungerar ungefär som en sekreterare som ska hjälpa dig att planera saker du ska göra från tanke till handling. Alltså att kunna planera, genomföra och utvärdera dina handlingar, rikta och behålla uppmärksamhet och koncentration. Om du har ADHD/ADD har din sekreterare ofta semester och dina exekutiva funktioner fungerar sämre. Det kan också vara svårt att prioritera och slutföra uppgifter. Speciellt om uppgiften inte är så intressant eller rolig. Har man svårt med detta så blir livet ibland ganska komplicerat. Det kan också vara svårt att hejda sig och stå emot sina känslor, likaså att bedöma konsekvenser och analysera saker som man vill göra. Det kan ibland leda till att barnet hamnar i knepiga situation som de helst hade sluppit vara med om.
Många som har ADHD har fått höra att de är lata, vilket absolut inte har med saken att göra. ADHD har heller inget att göra med ditt barns intelligens. Dock kan de exekutiva svårigheterna ställa till det för ditt barn så man inte kan använda sin kapacitet fullt ut. ADHD är något man föds med eller får tidigt livet och svårigheterna kommer inte att växa bort. Det finns också en hög ärftlighet. Många lär sig kompensera sina svårigheter så de inte syns utåt men ofta finns det mycket som personen kämpar med som omgivningen inte ser. För barn är det viktigt att upptäcka svårigheterna tidigt så att det kan sättas in hjälp och förståelse för barnet. Det finns mycket man kan göra och anpassa för att underlätta för barnet i skolan och i barnomsorgen.
ADHD är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning. För att kunna få en diagnos ska man ha upplevt problem inom flera områden i livet sedan man var liten.
Symtom på ouppmärksamhet:
ADD som är en variant av ADHD där hyperaktiviteten och impulsivitet inte är så framträdande utan dina svårigheter visar sig främst genom ouppmärksamhet och problem med att hålla fokus. Ditt barn lägger massor med energi på att hålla fokus för att inte försvinna in i ”dream mood. Är sammanhanget inte så intressant eller utmanande kan det bli svårt att hänga med i samtal eller att följa instruktioner. Barnet har ofta svårt att få ihop detaljer till en helhet vilket gör att sammanfattningar ofta upplevs som svårt. Barnet lägger massor med energi på att få ihop dagens uppgifter och är ibland helt utmattad när de kommer hem från skolan. Barnet lägger mycket tid på att leta efter saker och att försöka organisera sin tid.
Inte konstigt att ditt barn är trött och utmattad när det kommer hem från en skoldag och ska ta itu med fritidsaktiviteter och läxläsning. Här kan det ofta bli konflikter och en känsla av misslyckande både för dig som förälder, och som barn.
Symtom hyperaktivitet och impulsivitet: